4.5.2015 14:26

Počivalšek o Expu: Sposobna podjetja bodo zagotovo izkoristila priložnosti

Ljubljana, 4. maja - Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek ob odprtju svetovne razstave Expo 2015 v Milanu zagotavlja, da je Slovenija pripravljena. Država bo skušala biti gospodarstvu "dober starš" skozi vseh šest mesecev, sposobna in tržno usmerjena podjetja pa bodo znala prepoznati in tudi izkoristiti priložnosti, pravi.

Italija, Milano.
Odprtje svetovne razstave Expo 2015.
Gospodarski minister Zdravko Počivalšek v slovenskem paviljonu.
Foto: Daniel Novakovič/STA

"Slovenija je pripravljena na Expo v Milanu, tehnično in vsebinsko," je v pogovoru zatrdil Počivalšek. S tehničnega vidika se je slovenska delegacija že pred mesecem dni ob obisku sejmišča prepričala, da bo naš paviljon, eden od 52 na svetovni razstavi, 1. maja popolnoma dokončan. "Samo razstavišče pa je bilo še veliko gradbišče. Sem zelo v dvomih, da bodo večino del končali do otvoritve," je dodal.

Slovenija sedaj pozornost namenja izvedbi vsebinskega dela, kjer je po besedah ministra prav tako vse pripravljeno. Država se želi predstaviti v gospodarskem, znotraj gospodarstva v turističnem in ob obojem tudi v kulturnem smislu. Ekipa na javni agenciji Spirit z Jernejo Lampret na čelu je v minulih mesecih v aktivnih in intenzivnih stikih dogovorila sodelovanje različnih akterjev.

Počivalšek verjame, da se bosta tako slovensko gospodarstvo kot tudi država kot celota odlično predstavila. Zato bo skrbela "usposobljena, profesionalna ekipa", v kateri je tudi strokovnjak za gospodarsko diplomacijo z ministrstva za zunanje zadeve. Ta bo na Expu pomagal pri komunikaciji naših gospodarstvenikov z njihovimi partnerji.

Država je pri prijavi na Expo za ta projekt namenila pet milijonov evrov. Počivalšek je kritičen tako "do tega zneska kot tudi do pristopa". Njegova ekipa je sicer projekt prevzela v teku, prav tako že podpisane pogodbe. Ob tem pa mora ministrstvo znesek zagotoviti iz rednega proračuna, saj vlada te obveznosti pri pripravi proračuna ni posebej upoštevala.

"Projekt bomo skušali izpeljati na maksimalno racionalen način," je dejal Počivalšek. Bi se pa po njegovem zadeve dalo izpeljati "drugače", če bi od vsega začetka natančno vedeli, kaj hočemo.

Vseeno je Slovenija v primerjavi s stroški naših sosedov oziroma konkurentov še vedno najracionalnejša. Odločila se je za predstavitev z lesenim paviljonom, ki simbolično predstavlja naše naravne zmožnosti. Odlična je tudi lokacija na samem razstavnem prostoru, na kateri smo 'sosedje' z Italijo, Švico, Avstrijo in Nemčijo.

"Smatram, da imamo res izjemno lepo in dobro rešitev. Sedaj pa je na nas, da izvedemo še drugi, vsebinski del," je menil Počivalšek. Pri tem je vse dobronamerne povabil k sodelovanju. "Takih, ki bi želeli sodelovati na nek ekstravaganten, atraktiven način, ki bi ga financiralo ministrstvo, pa ne potrebujemo," je dodal.

V času priprav na Expo je bil namreč iz javnosti slišati mnenja, da bi morala država sofinancira nastope podjetij in regij na svetovni razstavi. Počivalšek je poudaril, da te možnosti ministrstvo nima. "Za to nimamo potenciala," je dejal.

"Vsem zainteresiranim smo dali možnost sodelovanja pod maksimalno ugodnimi pogoji. Paviljon jim je na razpolago, ne da bi morali plačevati dodatne stroške," je pojasnil. "Pričakovati, da bo država prispevala ves znesek, pa je iluzorno že v normalnih razmerah, kaj šele sedaj, ko moramo paziti na vsak evro," je poudaril minister.

Gospodarstvo se, sodeč po odzivu in prijavah, zaveda potencialov Expa. "Vsi tisti, ki so tržno usmerjeni, ki živijo od prodaje v tujini, tega zavedajo. Tisti so se tudi prijavili k sodelovanju in sodelujejo. Težave pa imajo tisti, ki se še odločajo, ali bodo še naprej doma, ali pa bodo pokukali preko meja in se skušali internacionalizirati vsaj v prodajnem smislu," je menil.

Expo v Milanu bo obiskalo 20 milijonov ljudi, od tega 14 milijonov Italijanov. Potekal bo 350 kilometrov od Slovenije, šele tretjič v zgodovini bo naši državi tako blizu. "To je strahovito pomembna zadeva, naš namen pa je trojen - predstaviti slovensko gospodarstvo, turizem in kulturo svetu, izboljšati prepoznavnost Slovenije in - glede na to, da svetovna razstava poteka v Italiji - omogočiti gospodarstvu, da se na tem pomembnem trgu še bolje predstavi," je naštel minister.

Eden od ciljev Slovenije v pripravah na Expo je bil tudi pripeljati čim več obiskovalcev iz Milana v Slovenijo. "Tu se pa začnejo težave, ki so nesmiselne, nore," je dejal Počivalšek. Italija je naša izjemno pomembna zunanjetrgovinska partnerica in najpomembnejši turistični partner. A z njo nimamo niti ene letalske ali železniške potniške povezave.

Slovenija je želela, da bi v času Expa vzpostavili dnevno železniško povezavo med Milanom in Ljubljano. "Vendar je to zaradi birokratskih ovir v tem trenutku nemogoče speljati. Te birokratske okvire pa začuda v tem primeru niso na naši strani," je pojasnil minister.

Tako državi ostanejo le alternativne možnosti, kot so agencijske povezave. Na tem bomo delali, vseeno pa je škoda, "da tega drugega potenciala ne moremo izkoristiti na najbolj racionalen način".

Kar se tiče vzpostavitve letalske povezave pa minister pravi, da slovenska stran o tem razmišlja. "A v tem trenutku na to temo nimam nobene spodbudne informacije." Počivalšek verjame, da prostor za takšno povezavo obstaja in upa, da bo do premika prišlo v luči novega lastništva ljubljanskega letališča. "Če ocenjujem po prvih korakih - ravno v teh dneh smo priča odprtju novih letalskih linij - potem malo bolj z optimizmom gledam na stran proti zahodu," je povedal.

Slovensko gospodarstvo ima sicer še veliko priložnosti za krepitev sodelovanja z Italijo, razlogov za to pa je več. "Naše kapacitete so še vedno relativno slabo zasedene. Slovenski hoteli imajo na letni ravni manj kot 40-odstotno zasedenost." Drugi razlog pa je, da je Italija velika država. "Sedaj sodelujemo predvsem s severovzhodnim delom, nekje do Milana. Njiva, na kateri lahko sejemo, je ogromna. Posejali smo samo en mali delček," je ponazoril Počivalšek.

Priložnosti za krepitev sodelovanja se kažejo tudi pri državah, ki bodo na Expu naše sosede. Gre za pomembne slovenske partnerice. "Z Italijani imamo največ turistične menjave. Avstrijci so največji investitorji v Sloveniji, Nemci pa največji trgovinski partnerji," je naštel gospodarski minister. Tudi Švicarji so pri investicijah na drugem mestu, precejšnja je trgovinska menjava.

Naša lokacija je zelo atraktivna. "Tisti, ki so aktivni in bodo sodelovali, so vešči znanja, komuniciranja s tujimi partnerji in bodo to absolutno znali izkoristiti," v slovensko gospodarstvo zaupa Počivalšek.

Prav tako pa bo Expo priložnost, da slovenska podjetja sežejo še dlje in navežejo stike s partnerji iz bolj oddaljenih držav, saj bo na razstavi prisoten praktično ves svet. "Znotraj Expa se bo odvilo kar nekaj gospodarskih delegacij, takih in drugačnih dogodkov, obstaja precej načinov, kako priti do potencialnih partnerjev," je izpostavil minister. "Tukaj so pred nami fantastične priložnosti za komunikacijo, za kontakte, za mreženje. Verjamem, da bodo vsi sposobni to tudi naredili."

Počivalšek je sicer opozoril, da od prvega kontakta do konkretnega posla vedno mine precej časa. "Vsi, ki se s tem poslom ukvarjamo, vemo, da je treba biti potrpežljiv in da je korake treba delati postopoma. Po sejmu traja tudi leto do dve, da se prvi kontakt prelevi v posel. Vsi kontakti tudi nikoli ne dajo rezultata. A bolj kot si aktiven, več imaš možnosti za uspeh."

Slovenija bo na Expu gospodarstvu skušala pripraviti čim več prostora, da se izkaže. "Nameravamo biti dobri starši našim podjetjem v Milanu skozi vseh šest mesecev," je zaključil minister.