1.4.2015 11:00

Le še mesec dni do odprtja Expa v Milanu

piše Simona Grmek

Milano, 1. aprila - Natanko 30 dni je še do odprtja svetovne razstave Expo, ki bo potekala od 1. maja do 31. oktobra v bližnjem Milanu. Na razstavi, ki naj bi jo obiskalo 20 milijonov ljudi, se bo predstavila tudi Slovenija, ki bo skušala svojo udeležbo izkoristiti za promocijo turistične ponudbe in okrepitev poslovnih stikov.

Italija, Milano.
Ogled slovenskega paviljona na Expo Milano 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Grajenje paviljonov na območju Expo 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Ogled slovenskega paviljona na Expo Milano 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Ogled slovenskega paviljona na Expo Milano 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Ogled slovenskega paviljona na Expo Milano 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Italija, Milano.
Ogled slovenskega paviljona na Expo Milano 2015.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Milano, ki velja za modno in finančno prestolnico Italije, se bo za šest mesecev prelevil tudi v prestolnico hrane, saj je to osrednja tema tokratne svetovne razstave, ki bo potekala pod geslom Nahraniti planet, energija za življenje.

A pri tem ne gre zgolj za hrano v smislu kulinarike, pač pa je namen razstave, kot poudarjajo organizatorji, predstaviti dobre prakse in inovativne rešitve za probleme, povezane s trajnostno preskrbo ter pridelavo zdrave in varne hrane za več kot sedem milijard ljudi.

Na Expu sodeluje 145 držav, 53 se jih bo predstavilo z lastnim paviljonom, med njimi tudi Slovenija. V šestih mesecih naj bi si Expo ogledalo 20 milijonov obiskovalcev, od tega 15 milijonov Italijanov. Po podatkih organizatorjev so doslej prodali že 8,5 milijona vstopnic.

Razstavni prostor za milanski Expo se razteza na 1,1 milijona kvadratnih metrov površine, severozahodno od Milana, na območju občin Rho in Pero. Mesec dni pred uradnim začetkom Expa so dela na tem velikem gradbišču v polnem teku, italijanski gostitelji pa zatrjujejo, da bo za slovesno odprtje 1. maja vse nared.

Italija, ki se skuša zadnjih nekaj let izviti iz primeža gospodarske krize, se želi z Expom svetu predstaviti v najboljši luči, hkrati pa upa na ponoven gospodarski zagon na račun pričakovanega turističnega obiska in obsežnih investicij v povezavi z Expom.

Za celoten projekt izgradnje Expa je bilo po besedah glavnega komisarja za Expo Milano Giuseppeja Sale namenjenih okoli tri milijarde evrov, od tega so jih 1,3 milijarde zagotovili iz javnih sredstev, okoli 380 milijonov je prišlo od zasebnih investitorjev, medtem ko so države udeleženke investirale okoli milijardo evrov, pretežni del v izgradnjo paviljonov.

Sredstva, ki so jih države namenile za paviljone, se gibljejo od nekaj milijonov do več deset milijonov evrov. Med gospodarsko uspešnejšimi državami sta denimo Kitajska in Nemčija namenili okoli 50 milijonov evrov, Italija 40, Rusija pa 30 milijonov. Švicarji so zagotovili dobrih 21 milijonov, Avstrijci 12, Slovenija pa bo za celoten nastop na Expu porabila pet milijonov evrov. ZDA so potrebnih 45 milijonov evrov zbrale izključno z donacijami, saj ameriška vlada tovrstnih dogodkov ne financira.

Paviljon Združenih arabskih emiratov, ki ga je zasnoval znani britanski arhitekt Norman Foster, je z okoli 60 milijoni med najdražjimi. Z valovitimi, 12 metrov dolgimi zidovi bodo skušali pričarati tradicionalne ozke ulice nekdanjih naselbin in slovite puščavske peščine. Dubaj želi nedvomno pustiti dober vtis pri obiskovalcih, navsezadnje bo gostil naslednjo svetovno razstavo Expo čez pet let.

Če bo paviljon emiratov najdražji, pa bo nemški paviljon z izjemo italijanskih gostiteljev s 4900 kvadratnih metrov razstavnega prostora največji, celo večji od kitajskega.

Nemčija je svoj paviljon zasnovala v skladu z geslom Polja idej (Fields of Ideas) v obliki zanjo značilne pokrajine, s katero obiskovalce povabi, da se sprehodijo po paviljonu, in jim hkrati omogoči vpogled v tematiko razstave v notranjosti objekta.

Avstrija, ki ima paviljon ob slovenskem, se je odločila, da bo na 560 kvadratnih metrih posadila drevesa, ki ponazarjajo gozd, ki bo proizvajal "čist avstrijski zrak".

Kitajska bo na Expu navzoča s tremi paviljoni, od teh bosta dva namenjena predstavitvi kitajskih podjetij. V nacionalnem paviljonu bo pod naslovom Dežela upanja, hrana za življenje glavni razstavni eksponat kitajski super hibridni riž. Da je zanimanje Kitajcev za milanski Expo veliko, priča tudi podatek, da so doslej prodali že milijon vstopnic kitajskim turističnim ponudnikom.

ZDA bolj kot na velikost stavijo na akrobate, robote in seveda ameriško kuhinjo. Na razstavnem prostoru, polovico manjšem od kitajskega in nemškega, bodo obiskovalce spodbujali k razmišljanju o genetsko spremenjenih organizmih in spregovorili o ameriškem problemu z debelostjo.

Ruski paviljon, zgrajen pretežno iz lesa, spominja na ogromno, 30 metrov dolgo jadrnico, katere kljun se razteza nad glavnim vhodom v paviljon. Celotna postavitev z ozelenjeno streho ponuja obiskovalcem prostor za druženje in dogodke ter lep razgled nad razstaviščem.

Italija bo skušala obiskovalce privabiti v italijansko palačo, t.i. Palazzo Italia, in jih očarati z nepozabno kulinarično izkušnjo. Italijanski paviljon ima centralno lego vzdolž dveh osrednjih ulic Cardo in Decumano, ki bosta skozi šest mesecev prizorišče številnih dogodkov, od razstav do kuharskih šovov.

Palazzo Italia bo sicer edini paviljon, ki bo ostal na prizorišču po zaprtju Expa, medtem ko bodo ostale paviljone v skladu s pravili Mednarodnega biroja za razstave (BIE), v čigar pristojnosti so razstave Expo, odstranili in jih bodisi uničili ali prenesli drugam, med slednjimi tudi slovenskega.

Slovenski paviljon se lahko pohvali z dobro lego, saj stoji v neposredni bližini stičišča obeh glavnih ulic, hkrati pa meji na gledališče na prostem (Open Air Theatre), ki bo prav tako eno osrednjih prizorišč na Expu.

Tako kot večina paviljonov je tudi slovenski izdelan pretežno iz lesa in stekla. 800 kvadratnih metrov velik in 1,8 milijona evrov vreden objekt, ki so ga zasnovali v biroju SoNo arhitekti, izdelali pa pri podjetju Lumar, bo razstavni prostor in hkrati prizorišče za promocijske in poslovne dogodke, s katerimi želi Slovenija v okviru slogana, izbranega za tokratno razstavo, obiskovalce prepričati kot "zelena, aktivna in zdrava".

Na paviljonu, ki naj bi ga po napovedih agencije Spirit v šestih mesecih obiskalo milijon ljudi, bo v času razstave zaposlenih 16 slovenskih študentov, ki bodo obiskovalcem nudili informacije in potrebno pomoč. Za primerjavo - v nemškem paviljonu bo za nemoten potek skrbelo 170 ljudi, v paviljonu Evropske unije pa se bo v pol leta zvrstilo 900 mladih prostovoljcev iz vse Evrope.

Države, ki na tokratnem Expu ne bodo imele svojega paviljona, se bodo predstavile v okviru skupnih paviljonov, t.i. clustrov, razdeljenih glede na skupno tematiko, denimo riž, kava, kakav in čokolada, začimbe itd. Na Expu sodeluje tudi več mednarodnih organizacij, organizatorji pa so omogočili udeležbo tudi nevladnim organizacijam in korporacijam.

Da si obiskovalci na Expu ne bodo samo ogledovali, ampak tudi okušali, so organizatorji v ta namen postavili številne restavracije in stojnice s hrano in pijačo, poskrbeli pa so tudi za obilo zabavnih prireditev, koncertov in spektakularnih predstav, med katere sodi tudi nastop kanadskega cirkusa Cirque du Soleil. Z njimi želijo še povečati zanimanje za ta po prepričanju vodilnih za Milano in celotno Italijo edinstven mednarodni dogodek.